Sherlock Holmes: A Game of Shadows (Skyggespillet)

I 'Sherlock Holmes 2: Skyggespillet' er mesterdetektiven (Robert Downey Jr.) og Dr. Watson (Jude Law) oppe imod ærkefjenden Moriarty.
Da den østrigske kronprins findes død, peger beviserne ifølge Inspector Lestrade (Eddie Marsan) på, at det er selvmord. Men det lykkedes Sherlock Holmes at udlede, at kronprinsen er blevet myrdet – et mord der kun er en lille brik i et større og langt mere ildevarslende puslespil, der er ved at blive lagt af Professor Moriarty (Jared Harris).

Efterforskningen bliver endnu mere halsbrækkende og farefuld og fører Holmes, Watson og spåkonen Sim (Noomi Rapace) tværs over kontinentet fra England til Frankrig og Tyskland og til sidst videre til Schweiz.

Men den snu Moriarty er altid et skridt foran, mens han spinder sit net af død og ødelæggelse, der alt sammen er en del af en større plan, der, hvis den lykkes, vil ændre historiens gang.

'Sherlock Holmes 2: Skyggespillet' er fortsættelsen til det populære action-eventyr fra 2009.

Premiere 25.12.2011

ANMELDELSE

Det er filmen i en serie som endnu ikke er slut - hvilket der naturligt nok også bliver smidt et hint om sidst i filmen, men... det som redder min. én film mere i denne række, er intet mindre end gennemført genialitet som denne film leverer. Der har givet været røster som påpeger at karakterene i denne udgave, strider imod den oprindelige form, hvilket jeg er helt enig i - specielt udtrykt i første film i denne serie som i min ydmyg mening, havde flere mangler.

Alt er tilgivet, for om end formen stadig er ret unique, så er resultatet fuldstøbt. Detaljer er i overflod og de strenge som trækker en handling frem som intet mindre end tryllebinder, er ikke set lige efter Ringenes Herre. Alle scener virker studeret i mindste detalje.. lyssætning, kameraføring, klip og lyd går op i højere enhed og understøtter filmens plot/handling så vi som tilskuerer bliver trukket med ind i eventyret - flot!

Historien om Holmes død i kampen mod Moriarty, er på en gang kendt og jeg husker selv hvordan jeg græd som pisket da jeg første gang så billederne løbe over skærmen som knægt - Gensynet drev næsten en tåre på mine kinder en gang til - og de stærke scener fra vandfaldet var heldigvis medtaget i denne udgave, et stærkt træk i en filmserie som ellers er blevet kendt for at bryde den oprindelig form. 
Skuespillet er i høj klasse og makkerparret Law og Downey leverer her en enestående præstation - resten af holdet bakker præstationen op og det nærmer sig intet mindre en perfektion. 




Jeg elsker den nye form, men indrømmer at resultatet, på overfladen, ligger langt fra originalen og det kan diskuteres om makkerparret arter sig som kampsportseksperter - men forcen.. styrken i filmen og i hovedpersonerne, er stadig i denne form, det intellektuelle element.. bare leveret i nye klæder...og for mit vedkommende, så har de fundet en perfekt balance.    
Jeg håber og gruer på én gang for næste film i serien, for denne fortælling bliver svær at leve op til.

Skal denne film ses i biografen?.....................Ja... Det er da elementært. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en kommentar.