Thor


I superheltefilmen 'Thor' bliver titelpersonen (Chris Hemsworth) smidt på Asgårds port af sin mægtige far Odin (Anthony Hopkins).

Thor er en stærk men arrogant kriger, hvis tankeløse handlinger har genstartet en ældgammel krig, og som følge deraf forvises Thor til Jorden, hvor han nødtvunget må leve sammen med menneskene.

Her forelsker Thor sig i forskeren Jane Foster (Natalie Portman), men han må snart sande, at truslen fra hans halv-bror Loki (Tom Hiddleston) følger med hans nye liv, og da mørke styrker invaderer Jorden, må han tage kampen op og vise sit værd.

Premiære: 28.04.2011

ANMELDELSE

Hvor jeg dog glædede mig til at se denne film - ikke siden Ringenes Herre har en fil kunne tryllebinde mig i samme grad og langt hen ad vejen, blev mine forventninger indfriet.

Handlingen vil sikkert være genkendelig for flere Marvel interesserede, dog er der blandet en del new age stuff med i filmen, så filmen ikke står helt forældet tilbage - og det fungerer helt fint. Vi får en følelse af, at dette kunne måske, .. altså næsten, se i virkeligheden.. hvilket selvfølgelig er noget pjat, men.. blandingen af universerne (relms) er fint potræterede og står meget virkelighedstro.. altså.. på den helt cartoon agtige måde. Man bliver draget godt med ind i historien.

Thor spilles godt.. en fin krydsning imellem Brad Pitt og Dolph Lundgren (i sine unge dage) og det giver et helt fint billede af hvad amerikanerne typisk vil se os nordiske "guder" støbt som - men,.. Odin (Sir Anthony Hopkins) Thors fader.. han tager guldmedaljen. Jeg kan ikke se en bedre castet Odin i dette tilfælde.. hans rolle fyldes sublimt. Desværre kan dette ikke siges om alle rollerne i filmen.. enkelte stikker helt ud og står akavet og lettere til grin i deres roller og nej,.. jeg tænker ikke på den kontroversielle rolle Heimdal som spilles af en sort skuespiller (Idris Elba), han er sublim i sin rolle og helt rigtigt castet. Måske I bare selv skal se filmen.. hold øje med en af Thor´s venner som minder om en krydsning imellem dværg ridderen i Ringenes Herre og Sorte Snog´s følgesvend "Prinny"... uff!. det fungerer bare ikke.

Desværre er det ikke det eneste der hænger en smule i filmen - jeg troede i lang tid, at jeg var på vej til en 4 stjernet oplevelse, men... desværre taber filmen pusten i slutningen af filmen. Det er som om at filmen er afkortet unødvendigt, at man har skyndt sig lidt at gøre filmen færdig - den lider forfærdeligt af b-films syndrom, hvor handling og billeder ikke hænger ordentligt sammen og man har tilmed smidt en række billige stunts af eksplosioner og teen kærlighed i blandingen.. det er super ærgeligt!

Nå men.. man kan vel heller ikke få det hele med i første omgang og heldigvis er der lagt i støbeskeen til en ny omgang.. og jeg står parat til underholdning og popcorn.


Skal denne film ses i biografen?...............Ja!.. den holder max!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en kommentar.